Nyheter fra NKL
03.04.14
Skriv ut

Musikalsk hjemmeseier for Figgjo AS

Figgjo AS spiser igjen kirsebær med de aller beste når Norsk Designråd i dag deler ut ”Merket for god design”. Figgjo AS mottar utmerkelsen for serien Figgjo Felt og Figgjo Pisa som ble utviklet for Stavanger Konserthus.

 

Figgjo Felt

 

- Figgjo Felt ble utviklet sammen med Stavanger konserthus til bruk i hele huset, fra kantine til restaurant, til VIP-servering og store gallamiddager og mer intime samlinger. Serien ble en stor suksess fra åpningen av konserthuset høsten 2012. Senere åpnet vi for salg av produktene og det har gått unna med en svært positiv mottakelse og har solgt nær 15 000 Felt-tallerkener og 13 000 Pisa-boller. Vi jobber i et marked der det tar tid å introdusere nye produkter, så vi er overveldet over hvor populær serien har blitt. Utmerkelsen er en stor ære for oss og en fjær i hatten til kokkene vi samarbeidet med, sier markedskoordinator Anne Linn Olsen.

Design som virkemiddel

Arbeidet begynte i 2010 da konserthustomten var et hull i bakken. Det ble tidlig bestemt at mat skulle være nesten like viktig som musikk, dans og teater. - Vårt fag har eksistert i flere tusen år, så det er krevende å være nyskapende. Men vi vil skille oss ut i markedet og design er et avgjørende virkemiddel, sier Constance Gaard Kristiansen, produktutviklingssjef hos Figgjo.

Bygget konserthuset inn i tallerkenene

En rekke faggrupper var med på arbeidet, både byggherre, arkitekter, interiørarkitekter og kokkene som skulle lage gourmetmat til gjestene i Stavanger Konserthus. – Vi ønsket å samle alle innspillene om konseptuelle uttrykk, en identitet som matchet bygget og at det skulle fungere for kokkenes arbeid, sier prosjektleder og produktdesigner Tonje Sandberg. Resultatet ble tallerkenserien Figgjo Felt og bollene Figgjo Pisa. De siste er skråstilte og gir et spennende visuelt uttrykk når de stables oppå hverandre, ikke ulikt det kjente tårnet i Italia. Felt-tallerkenene har flere trinn, inspirert av konserthusets arkitektur.

Figgjo bidrar til gode matopplevelser

- Samarbeidet med Figgjo AS har effektivisert arbeidet vår både under banketter og i restauranten. Derfor kan vi tilby våre gjester en annerledes og unik opplevelse, sier Gunvar Wie, daglig leder i Wilberg AS som står for serveringstjenestene og restauranten Spiseriet i Stavanger Konserthus. – Da vi jobbet sammen med Figgjo måtte vi tenke konsept lenge før vi skulle åpne for matserveringen. Det var både krevende og spennende og utviklet oss. Nå jobber vi effektivt med skreddersydde porselensløsninger fra Figgjo AS.

Om Figgjo AS:

Figgjo AS er en tradisjonsrik porselensfabrikk som holder til på Figgjo i Sandnes kommune. Figgjo AS har flere ganger mottatt Merket for god design (bla. 2003, 2004, 2007, 2011) og den internasjonale prestisjeprisen Red Dot Design Award (2002,2003).

Figgjo AS er en stor eksportbedrift der 40 % av produksjonen selges på det internasjonale markedet både i Europa, Midtøsten, Asia og Sørøst-Asia. Porselen fra Figgjo er attraktivt for norske kokker og vi er en stolt sponsor av alle de nordiske kokkelandslagene.Figgjo Pisa