Nyheter fra NKL
15.04.13
Skriv ut

Hun byr på naturlig dipp

Her henger et av de nye råstoffene til kortreist dipp til din chipskos, tomater. Skoleelever står bak. De kan ha skapt et nytt nisjeprodukt for norsk landbruk.

Janne Kristin Østshus (t.v.), Jeanette Økland og Ida Sørenes hentet en eske med denne tomatsorten fra Orre som nå skal testes i ny dipp.

 

Til nå har alle jublet. Fordi elevene er ute med "rett produkt til rett tid".

De har alt vunnet pris. Dippen ble kåret som beste matprodukt på Entreprenørdagene i mars og skal i slutten av måneden forsvare Rogalands ære i NM for elevbedrifter i Lillestrøm.

Et sunt alternativ

- Vi ville bare skape et sunnere alternativ til dagens butikkdipp, forklarer Jeanette Økland, daglig leder for "Dip it UB", som elevene ved Karmsund vgs har kalt bedriften sin.

For dem selv og for mange andre var en pose dipp og en boks rømme ofte fast følge til chips. Men de oppdaget at dippblandingen stort sett bare kunne kjøpes som krydderposer i butikken.

Dermed startet de elevbedrift for utvikling av dippmixer med nye smaker, men med utgangspunkt i ferske og lokale råvarer.

Ni sorter i glass

Til sammen ble det ni ulike smaker, hvorav to er økologisk dyrket.

Både brokkoli, løk, paprika, stangselleri, chili, persille, tomater og mange andre produkter er most opp og hermetisert i små krukker, klar for tilsetting med rømme eller helt andre varer.

- Vi ser at produktet kan videreutvikles for eksempel til topping på pizza og ved å bruke olje, kan den brukes til marinade, forklarer faglærer Gro Birgitte Eriksson.

Mens mentor for elevene, oldermannen for kokkelauget på Haugalandet, Geir Rasmussen, trekker fram at mange nå spiser frukt og grønt som snop, og da passer det utmerket med en dipp laget av lokale grønnsaker.

På tur i matfatet

Derfor er også elvene på tur i det jærske matfatet, invitert av jærkokken Heine Grov og matlærer Hans Dahl Ørstavik. Turen er premie for årets Gastronomipris.

Kokkene vil vise hva jærske gartnere kan tilby av råvarer til satsingen.

- Elevene har et kjempeprodukt. Men vi oppdaget at de ikke visste nok om det som dyrkes lokalt. Produktene var heller ikke merket med lokale produsenter, noe som er viktig for forbrukerne, forklarer kokkene.

Begge satt som dommere på Entreprenørdagene og ser at elevbedriften kan være på markedet med noe stort.

Fra Jøran Wiigs gartneri på Orre får elvene med seg en eske Flavance-tomater.

- Det skal bli spennende å se hva slags smaker disse kan gi som dipp, sier gartneren.

Han er av dem som nå håper noen vil føre elvenes produktutvikling videre.

- Et slikt produkt må jo passe utmerket i en mathall, foreslår Wiig.

Slutt?

Men i mai er det nok likevel kroken på døra for satsingen.

- Slik er det bare. Vi får mange gode tilbakemeldinger, men vi har selv ikke anledning til å fortsette bedriften når skolen slutter, men vi håper jo noen vil kjøpe ideen, lyder det ivrig fra elevbedriftens daglige leder, Jeanette Økland.

Din dipp

Men hvis ingen griper muligheten, kan du lage din egen dipp. Oppskriftene er svært varierte.

- For lager du dipp selv uten å bruke ferdige krydderposer, vet du hva du spiser og du slipper unødige mengder med salt, smaksforsterkere, konserveringsmidler og fargestoffer. Det blir også billigere og sunnere, lyder oppfordringen fra nettstedet Helsejentene.

 

 

Kilde: Stavanger Aftenblad