Nyheter fra NKL
21.11.12
Skriv ut

Krympet tallerkenene - kastet 20 prosent mindre

To tredeler av maten som kastes fra norske storkjøkken kunne ha vært spist, og bruk av mindre tallerkener er en måte å redusere avfallsmengden fra buffeen på.

GreeNudge har i samarbeid med CICERO og Nordic Choice Hotels, forsket på hvordan bransjen med enkle, nesten ubemerkede tiltak kan redusere avfall, utslipp og utgifter drastisk.

Restauranter som gikk ned en størrelse på tallerkenene, reduserte avfallet med 20 prosent, mens gjestene var like fornøyde. Nordiske storkjøkken genererer hvert år 840.000 tonn matavfall, tilsvarende 1,6 millioner tonn CO2, eller utslipppet fra 800.000 personbiler. Bransjen ønsker å kutte 25 prosent innen 2015. Små nudge, eller vennlige dytt, er effektive bidrag på veien.

 

- Magen blir mett før øynene. Selv ernæringseksperter beregner for mye mat når de får store tallerkener. Vi ville teste om vi kunne hjelpe gjester til å forsyne seg flere ganger, fremfor å legge igjen rester på tallerkenen. Tiltaket er enkelt, men klimabesparelsen er betydelig. Vi håper flere storkjøkken inspireres til lønnsomme, grønne dytt, sier Steffen Kallbekken, GreeNudge og forskningsleder ved CICERO, i en pressemelding.

 

 

Nudge for miljøvennlig reiseliv

Totalt 52 hoteller deltok i studien. Alle målte og rapporterte matavfall og gjestetilfredshet daglig. Restaurantene i undersøkelsen anslo at hver kilo matavfall koster 50 kroner. Mindre tallerkener ga 19,5 % mindre avfall. Ved iverksetting på alle 170 Nordic Choice hoteller, vil de samlet spare 613 tonn matavfall årlig, tilsvarende 1166 tonn CO2og 31 millioner kroner.

Det koster å kaste spiselig mat. Kjøkkenet betaler først for innkjøp av råvarene og deretter for avhending av avfallet. Om bransjen når sine mål om 25 prosent avfallskutt, vil det gi en samlet besparelse på opp til 10 milliarder kroner. 210.000 tonn mat som kan nytes, ikke kastes. Hovedorganisasjonen Virke er opptatt av miljø og lønnsomhet i reiselivsbransje

- Gjennom denne studien viser GreeNudge at miljøtiltak og økonomiske besparelser kan gå hånd i hånd. Dette er et konkret tiltak som enkelt og rimelig kan settes ut i livet i norsk hotell- og restaurantnæring. Norge har et internasjonalt omdømme som miljønasjon. Derfor er det spesielt viktig at reiselivet er troverdig på miljø. Dette er ett lite, men viktig bidrag til en styrking av reiselivets miljøprofil, sier Hilde Charlotte Solheim, Direktør Reise, Hovedorganisasjonen Virke.

 

 

Britene inspirert av GreeNudge

I sin forrige studie, viste GreeNudge at bedre informasjon om strøm- og livstidskostnader kan nudge forbrukere til å kjøpe mer energieffektive hvitevarer. Resultatene har allerede inspirert den britiske energi- og klimaministeren, Greg Barker, til å teste tilsvarende tiltak i England,som ledd i en større satsning på energieffektivisering.